suiker en voeding

De zoete verleiding – bittere misleider 

 

Dat suiker invloed heeft op je gezondheid is inmiddels wel bekend. Maar wist je dat suikers ook invloed hebben op je huidconditie? Tijd om je suikerinname eens onder de loep te nemen.

 

Het is een behoorlijke uitdaging om geen of in ieder geval een stuk minder suiker binnen te krijgen. Het blijkt namelijk dat 85 procent (!) van alle supermarktproducten toegevoegde suikers bevat. Door bewust te zijn van wat je eet kun je je suikerinname enorm reduceren met alle voordelen van dien zoals meer energie, minder gezondheidsrisico’s én een mooiere en gezondere huid.

Ga voor jezelf eens na wat je op een dag zoal eet…

 

Suiker en je huid

Iedere keer als jij suiker eet, stijgt je bloedsuikerspiegel. Over de hele dag genomen is dat best veel suiker… Naast toegevoegde bevatten veel producten snelle suikers (snelle koolhydraten), die vooral voorkomen in aardappels, witte pasta, witbrood, frisdranken, pizza, taart, snoep en deze veroorzaken pieken. Als reactie daarop maakt je lichaam het hormoon insuline aan dat ervoor zorgt dat de suikers zo snel mogelijk vanuit je bloed in de cel wordt opgenomen. Dat is de officiële bijtaak van insuline. Een hoofdtaak van dit hormoon is het verjongen en vernieuwen van je lichaam, dus ook van je huid. Echter, op dit moment verbruiken we meer insuline voor onze ‘bloedsuikermanagement’ dan eigenlijk de bedoeling is. Daardoor blijft er maar weinig insuline over voor herstellende taken en hierdoor ontstekingen en (huid)veroudering in de hand werken.

De chronische disbalans van de bloedsuikerspiegel kan daarnaast ook effect op de hoeveelheid uren die je slaapt. Hierdoor raakt een aantal voor de huid essentiële hormonen zoals het groeihormoon (GH) maar ook het vitaliteitshormoon (DHEA) ontregeld. Deze hormonen zijn voornamelijk ’s nachts actief en zorgen voor herstel en vernieuwing van verschillende weefsels.

Maar we hebben toch suikers nodig voor energie?

Jazeker! Je lichaam heeft suiker nodig, maar absoluut niet zoveel en zeker geen bewerkte suikers en snelle koolhydraten. Wist je dat we zo’n tweehonderd jaar geleden ongeveer twee kilo suiker per jaar aten. Dat komt neer op 5,5 gram per dag (iets meer als één suikerklontje). Inmiddels is dat per dag 160 gram (oftewel 40 suikerklontjes). Dat is bijna 40 kilo per jaar! Dit gooit onze energiehuishouding en hormoonhuishouding behoorlijk in de war met alle problemen van dien. En dit gaat ongemerkt door snelle en verborgen suikers en je bemerkt het pas als je een tijd geen suikers eet. Dan pas merk je dat je meer energie overhoudt, beter slaapt, veel minder honger hebt én je huid er mooier uit gaat zien.

Doe je aan (top)sport of zwaar lichamelijk werk dan heb je een hogere energiebehoefte. Bespreek dit met je pt of diëtiste.

Minder suiker eten, hoe pak ik dat aan?

Suiker (in de vorm van glucose) is energie voor het lichaam en de hoofdbrandstof voor je hersens en spieren. Deze energie haal je het beste uit gezonde koolhydraten zoals verse groenten, fruit en volkoren producten (volkorenbrood, pasta en zilvervliesrijst). Ook uit eiwitten en vetten kan het lichaam het benodigde brandstof halen voor je hersenen en spieren. Kies voor drie bewuste en gebalanceerde maaltijden (verse groenten, fruit, eiwitten, essentiële vetzuren en volkoren producten) dan zal na een paar dagen je bloedsuikerspiegel al meer in balans zijn.

En ga jij de uitdaging aan? Probeer het eens, het is sowieso een goede investering in je gezondheid! Succes 😊

 

 

 

 

 

Bron: Vakblad Esthé

Meer lezen:

https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/puistjes-en-voeding-de-waarheid-over-hun-omstreden-relatie/item29913

https://www.dokter.nl/nieuws/huid-en-haar/505-krijg-je-van-suiker-rimpels/

https://www.skinwiser.nl/meer-acne-meer-koolhydraten/

https://www.de-gelukkige-eter.nl/de-drie-stappen

https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/glycemische-index

 

Documentaire kijk tip: https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/tips/that-sugar-film