niksen mag

Keep the Balance! 

Mensen zijn voortdurend op zoek naar balans in werk, privé en vrije tijd. De één vindt die balans wat makkelijker als de ander. Wanneer het gevoel van balans uit evenwicht is dan kan er stress ervaren worden. En stress, het zal geen verrassing zijn, heeft een negatieve invloed op het lichaam. Zeker als er langdurige stress wordt ervaren.

De drie R’s – Rust, Reinheid en Regelmaat kunnen je helpen stress te minimaliseren. Makkelijk toch? We gaan het proberen en wie weet helpen deze tips om er een gebalanceerd jaar van te maken ;)

Stress en je huid

Stress en een te onregelmatig leven heeft een negatieve invloed op de huid. Misschien herken je het wel; na de feestdagen oogt je huid toch wat doffer en heb je misschien ook wat meer last gehad van puistjes. Stress kan aandoeningen aan de huid zoals eczeem en psoriasis verergeren. Ook maakt stress de huid gevoeliger voor bacteriën waardoor er sneller puistjes kunnen ontstaan.

Maar stress doet nog meer met je huid. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat langdurige stress je huid veroudert. Tijd voor Rust dus!

Rust, Reinheid & Regelmaat

Voldoende rust is belangrijk. Goed slapen zorgt ervoor dat je lichaam voldoende hersteld en jij je lekker in je vel voelt. Rust kun je ook vinden op andere manieren zoals een pauze nemen tijdens werkzaamheden, een powernap, een massage en lezen helpen je om een momentje rust te pakken. Inspanning kan ook juist ontspanning geven. Wandelen, fietsen passen perfect in het rust plaatje en mag met Regelmaat herhaald worden.

Goed voor je lichaam zorgen is de ‘R’ van Reinheid. Met een goede hygiëne voorkom je dat je ziek wordt door bacteriën en virussen en geeft je een verzorgd uiterlijk. Daarnaast is extra aandacht voor je lichaam het beetje me-time wat je voor jezelf mag nemen. Dus gebruik een lekker bodycream om je huid te vertroetelen.

Regelmaat is meestal het beste ritme. Op tijd naar bed, dezelfde tijd uit bed, regelmatig bewegen en regelmatig een goede, een lekkere gezonde maaltijd; je biologische klok en je lijf is je dankbaar. Klinkt saai, maar dit is een goed ritme om je energie op peil te houden. Maar hé, af en toe uit de band springen om daarna je ‘regelmaat’ weer op te pakken is naar mijn inziens prima om een ‘lekker-in-je-vel-gevoel’ te houden.

 

Tips & Tricks

Oke, sommig tips zijn misschien inkoppertjes maar oh-zo-belangrijk, dus ze staan er gewoon (weer) bij

  • kom in beweging – wandel, fiets, ga touwtjespringen, zwemmen, hardlopen- alles wat je wil doen en niet per se moet doen
  • verander je mindset
  • niemand is perfect dus soms is de lat wat minder hoog leggen al goed voor stressreductie
  • neem voldoende rust
  • ga op ontdekking: leer of onderneem iets nieuws
  • pak af en toe een goed boek
  • plan me-time in en doe dan echt iets wat jij wil (denk ook eens aan een massage)
  • wees zuinig met suiker en eet voldoende groente en fruit

 

Alles hierboven zijn ook een beetje een reminder aan mezelf. Dus het wordt tijd om binnenkort is wat vrije tijd in te plannen want tja, alles voor die goede, stralende huid ;)

 

 

Meer lezen:

http://www.stresshulp.nl/stress-verminderen/coping

http://www.dr-jetskeultee.nl/invloed-van-stress-op-de-huid/

https://www.gezondheidsplein.nl/specials/psyche/interessante-artikelen/9-tips-om-stress-te-voorkomen/item113328

Bodylotion tip: Resist Retinol Body Treatment

Massage tip: Hotstone Massage